Wielkość czcionki:
  • A  A  A  A  
Wielkość czcionki:
  • A  A  A  A  

20 lat klas integracyjnych w naszej szkole!

MÓW DZIECKU, ŻE JEST DOBRE,
ŻE MOŻE, ŻE POTRAFI “.
/J. KORCZAK/

 

20 lat klas integracyjnych w naszej szkole!

 

Klasa integracyjna to wspólna edukacja oraz wychowanie dzieci pełnosprawnych
i z niepełnosprawnościami.  Ma na celu włączanie dzieci w jak najpełniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie.            

Naszą szkołę opuściło już kilkanaście roczników klas integracyjnych.  Absolwenci odnoszą sukcesy edukacyjne i zawodowe.  Uczniowie klas integracyjnych kończą renomowane uczelnie na kierunkach; medycznych, IT, zarządzania. Prowadzą blogi, tworzą sztukę realizują swoje pasje i marzenia.

 

Jak wygląda praca w klasie integracyjnej?

 

  1. W naszej szkole na każdym poziomie funkcjonuje jeden oddział integracyjny.
  2. Uczy się w nim maksymalnie 20 uczniów, w tym od 3 do 5 posiadających orzeczenie
    o potrzebie kształcenia specjalnego.
  3. Szkoła zapewnia naukę dzieciom z niepełnosprawnością:
  • słuchową,
  • wzrokową,
  • ruchową, w tym z afazją,
  • autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • niepełnosprawnością intelektualną,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
  1. Uczniowie objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz rewalidacją. Rodzice otoczeni są wsparciem specjalistycznym ze strony wszystkich nauczycieli, pedagoga szkolnego i psychologa.

 

  Jakie zajęcia specjalistyczne oferuje klasa integracyjna?

 

  • zajęcia logopedyczne,
  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  • rehabilitacja ruchowa,
  • integracja sensoryczna (SI),
  • zajęcia kształtujące kompetencje emocjonalno- społeczne.

 

Uczniowie otoczeni są opieką wykwalifikowanych specjalistów:

Kto pracuje z klasą integracyjną? / Kogo opieką objęci są uczniowie klas integracyjnych?

  • pedagoga szkolnego,
  • psychologa,
  • logopedów,
  • terapeutów,
  • rehabilitanta ruchowego,
  • pedagogów specjalnych.

 

Praca z uczniem z niepełnosprawnością opiera się na:

Jak wygląda praca z uczniami z niepełnosprawnością?

  • diagnozie jego potrzeb i możliwości psychofizycznych,
  • wdrażaniu działań wspierających jego rozwój,
  • zintegrowanych działaniach wszystkich nauczycieli uczący w klasie oraz specjalistów pracujących z uczniami celem zwiększenia efektywności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych.

 

Czym różni się oddział integracyjny od klasy ogólnodostępnej?

 

  1. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczą się wspólnie ze swymi rówieśnikami.
  2. Mniejsza liczba uczniów – maksymalnie 20, w tym pięcioro z niepełnosprawnościami.
  3. W czasie zajęć z klasą pracuje jednocześnie dwóch nauczycieli; nauczyciel prowadzący zajęcia i nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, których zadaniem jest wdrażanie działań wspierających uczniów z niepełnosprawnościami poprzez indywidualizację procesu nauczania i wychowania.
  4. Indywidualne podejście sprawia, że każdy uczeń czuje się zaopiekowany, wyjątkowy
    i ważny.
  5. Uczniowie jeżdżą na wycieczki do kina, teatru, muzeów, uczestniczą w warsztatach organizowanych poza szkołą.
  6. Uczniowie z niepełnosprawnościami wraz z rówieśnikami realizują zajęcia na basenie, świetlicy, w ramach kół zainteresowań, projektów i programów, rozwijając swoje pasje i talenty.
  7. Z reguły wszyscy uczniowie korzystają z tych samych podręczników, uczestniczą
    w zajęciach szkolnych zgodnie z planem.
  8. Wszyscy uczniowie klas integracyjnych odnoszą wymierne korzyści z uczestnictwa w tej formie kształcenia. Kształtują w sobie postawę: akceptacji, tolerancji, szacunku
    i współdziałania. Są przygotowani do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie.

 

Co daje uczniom z niepełnosprawnością klasa integracyjna?

 

  1. Uczą się od swoich zdrowych rówieśników właściwych postaw i zachowań
    w określonych sytuacjach,
  2. Są bardziej zmotywowani do podejmowania wysiłku intelektualnego i fizycznego, przez co chętniej uczą się i z większą wytrwałością doskonalą te umiejętności, które sprawiają im kłopot,
  3. Stają się bardziej samodzielni w czynnościach samoobsługowych, a także
    w pokonywaniu napotykanych trudności, gdyż obecność rówieśników zwiększa ich motywację do pracy nad sobą.
  4. Uczą się mówić o swoich potrzebach oraz uczuciach i emocjach,
  5. Stają się bardziej odważni, otwarci i pewni siebie,
  6. Czują się akceptowani i potrzebni.
  7. Codzienny kontakt z rówieśnikami sprzyja ich społecznemu, emocjonalnemu
    i intelektualnemu rozwojowi.

 

Co daje klasa integracyjna zdrowym uczniom?

 

  1. Od najmłodszych lat oswajają się z niepełnosprawnością drugiego człowieka – z tym, że ktoś może wyglądać, mówić i zachowywać się w niespotykany dotąd dla nich sposób,
  2. Kształtują w sobie postawę akceptacji, życzliwości i tolerancji,
  3. Nabywają umiejętność krytycznego, ale obiektywnego oceniania zachowania innych osób,
  4. Kształtują w sobie umiejętność dostrzegania potrzeb drugiego człowieka i chęć niesienia mu pomocy,
  5. Rozwijają zdolność rozpoznawania i nazywania własnych emocji, przyswajają sposoby ich akceptowalnego wyrażania,
  6. Uczniowie uczą się współżycia z osobami niepełnosprawnymi.

 

Skip to content