“MÓW DZIECKU, ŻE JEST DOBRE,
ŻE MOŻE, ŻE POTRAFI “.
/J. KORCZAK/
20 lat klas integracyjnych w naszej szkole!
Klasa integracyjna to wspólna edukacja oraz wychowanie dzieci pełnosprawnych
i z niepełnosprawnościami. Ma na celu włączanie dzieci w jak najpełniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie.
Naszą szkołę opuściło już kilkanaście roczników klas integracyjnych. Absolwenci odnoszą sukcesy edukacyjne i zawodowe. Uczniowie klas integracyjnych kończą renomowane uczelnie na kierunkach; medycznych, IT, zarządzania. Prowadzą blogi, tworzą sztukę realizują swoje pasje i marzenia.
Jak wygląda praca w klasie integracyjnej?
- W naszej szkole na każdym poziomie funkcjonuje jeden oddział integracyjny.
- Uczy się w nim maksymalnie 20 uczniów, w tym od 3 do 5 posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego. - Szkoła zapewnia naukę dzieciom z niepełnosprawnością:
- słuchową,
- wzrokową,
- ruchową, w tym z afazją,
- autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- niepełnosprawnością intelektualną,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- Uczniowie objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz rewalidacją. Rodzice otoczeni są wsparciem specjalistycznym ze strony wszystkich nauczycieli, pedagoga szkolnego i psychologa.
Jakie zajęcia specjalistyczne oferuje klasa integracyjna?
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- rehabilitacja ruchowa,
- integracja sensoryczna (SI),
- zajęcia kształtujące kompetencje emocjonalno- społeczne.
Uczniowie otoczeni są opieką wykwalifikowanych specjalistów:
Kto pracuje z klasą integracyjną? / Kogo opieką objęci są uczniowie klas integracyjnych?
- pedagoga szkolnego,
- psychologa,
- logopedów,
- terapeutów,
- rehabilitanta ruchowego,
- pedagogów specjalnych.
Praca z uczniem z niepełnosprawnością opiera się na:
Jak wygląda praca z uczniami z niepełnosprawnością?
- diagnozie jego potrzeb i możliwości psychofizycznych,
- wdrażaniu działań wspierających jego rozwój,
- zintegrowanych działaniach wszystkich nauczycieli uczący w klasie oraz specjalistów pracujących z uczniami celem zwiększenia efektywności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych.
Czym różni się oddział integracyjny od klasy ogólnodostępnej?
- Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczą się wspólnie ze swymi rówieśnikami.
- Mniejsza liczba uczniów – maksymalnie 20, w tym pięcioro z niepełnosprawnościami.
- W czasie zajęć z klasą pracuje jednocześnie dwóch nauczycieli; nauczyciel prowadzący zajęcia i nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, których zadaniem jest wdrażanie działań wspierających uczniów z niepełnosprawnościami poprzez indywidualizację procesu nauczania i wychowania.
- Indywidualne podejście sprawia, że każdy uczeń czuje się zaopiekowany, wyjątkowy
i ważny. - Uczniowie jeżdżą na wycieczki do kina, teatru, muzeów, uczestniczą w warsztatach organizowanych poza szkołą.
- Uczniowie z niepełnosprawnościami wraz z rówieśnikami realizują zajęcia na basenie, świetlicy, w ramach kół zainteresowań, projektów i programów, rozwijając swoje pasje i talenty.
- Z reguły wszyscy uczniowie korzystają z tych samych podręczników, uczestniczą
w zajęciach szkolnych zgodnie z planem. - Wszyscy uczniowie klas integracyjnych odnoszą wymierne korzyści z uczestnictwa w tej formie kształcenia. Kształtują w sobie postawę: akceptacji, tolerancji, szacunku
i współdziałania. Są przygotowani do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie.
Co daje uczniom z niepełnosprawnością klasa integracyjna?
- Uczą się od swoich zdrowych rówieśników właściwych postaw i zachowań
w określonych sytuacjach, - Są bardziej zmotywowani do podejmowania wysiłku intelektualnego i fizycznego, przez co chętniej uczą się i z większą wytrwałością doskonalą te umiejętności, które sprawiają im kłopot,
- Stają się bardziej samodzielni w czynnościach samoobsługowych, a także
w pokonywaniu napotykanych trudności, gdyż obecność rówieśników zwiększa ich motywację do pracy nad sobą. - Uczą się mówić o swoich potrzebach oraz uczuciach i emocjach,
- Stają się bardziej odważni, otwarci i pewni siebie,
- Czują się akceptowani i potrzebni.
- Codzienny kontakt z rówieśnikami sprzyja ich społecznemu, emocjonalnemu
i intelektualnemu rozwojowi.
Co daje klasa integracyjna zdrowym uczniom?
- Od najmłodszych lat oswajają się z niepełnosprawnością drugiego człowieka – z tym, że ktoś może wyglądać, mówić i zachowywać się w niespotykany dotąd dla nich sposób,
- Kształtują w sobie postawę akceptacji, życzliwości i tolerancji,
- Nabywają umiejętność krytycznego, ale obiektywnego oceniania zachowania innych osób,
- Kształtują w sobie umiejętność dostrzegania potrzeb drugiego człowieka i chęć niesienia mu pomocy,
- Rozwijają zdolność rozpoznawania i nazywania własnych emocji, przyswajają sposoby ich akceptowalnego wyrażania,
- Uczniowie uczą się współżycia z osobami niepełnosprawnymi.